En beretning om ultracykling

Posts

To uger til start

I dag er der præcis 14 dage til jeg triller ud på RAD eventyret 2.0. Sommerfuglene har indfundet sig, og tankerne kredser om, hvilke udfordringer vi møder i år.

Ruten er fuldstændig den samme, men ellers er alt andet gjort lidt anderledes end sidste år. Jeg er spændt på, hvad det giver. Sidste år var vi på eventyr – i år skal vi kvalificere os til RAAM, og jeg har samtidig et ønske om at skære 10 timer af vores tid 🙈. Alle beregninger siger det er muligt, men vi ved jo ikke, hvad vi møder, og hvor meget det blæser i Jylland.

Træningen har været bygget fuldstændig anderledes op. I september startede jeg hos Mads, der har Frank Institute of Sport. Jeg gjorde det for at få noget vejledning og struktur på min træning. Samarbejdet med Mads har været fantastisk, og jeg er i den grad blevet udfordret, hvilket har været nødvendigt for at jeg kunne blive bedre. Indrømmet, så er jeg nok blevet overrasket over, hvor meget det har betydet for min styrke og lysten til at træne. Jeg har aldrig kørt så mange intervaller, og så hårdt før, men jeg føler det har gjort mig stærkere. Samtidig har jeg tabt mig lidt, så forhåbentligt føles bakkerne på den sidste etape i Jylland en smule nemmere at overkomme. Jeg har styrketrænet, og har en forventning om at mine arme holder hele vejen. Sidste år kunne jeg ikke holde dem de sidste 200 km.

Mads har lavet en udførlig race plan, der for hver etape beskriver hvordan den skal køres optimalt. I planen er indlagt sovepauser, tøjskiftepauser og power naps på helt bestemte tidspunkter. Crew’et er instrueret i, hvordan der skal køres, hvor mange watt der skal trædes, hvordan energiindtaget skal være osv. I 2022 kørte vi ‘bare’. Jeg er spændt på, hvordan det bliver at køre efter en udførlig plan, for det jeg har aldrig prøvet det før. Giver det mening, når vi er derude, eller bliver det en klods om benet i forhold til lysten til at cykle. Jeg har efter mange overvejelser besluttet at give det et skud efter bedste evne.

Følgebilen er sat op, så jeg nemt kan hoppe ind og få min lur. Der er indkøbt skuffesystemer, så vi nemt kan organisere mit tøj og alle de andre dimser, vi skal have med. Autocamperen skal udelukkende bruges af crew’et, så de kan få mest muligt ud af deres pauser. Det er vigtigt de kommer væk fra cirkusset og får ro, så de kan være 100% på, når de er i følgebilen. Der er indkøbt et samtalesystem, så vi kan tale sammen uden at stoppe.

Crew’et er næsten nyt. En genganger og et sæt forældre har været med før. De er utrolig engageret, og er gået ind i projektet med stor arbejdsomhed. Jeg er dybt taknemmelig for deres hjælp, men også spændt på om de reelt synes det er sjovt, når vi triller afsted på de små landeveje i de sene nattetimer og alle er trætte.

Vejret, vores ubekendte ven, ved vi aldrig helt hvor vi har. Indrømmet så er jeg begyndt at tjekke vejrudsigten selvom jeg godt ved at prognogsen nu stadig er noget usikker. Jeg er forberedt på det værste, og håber på det bedste. En ting er sikkert, at uanset hvad vejrguderne beslutter sig for, så får de kamp til stregen.

Sidst men ikke mindst, så glæder jeg mig helt vildt til fire dage på cyklen rundt i vores smukke land. Det bliver hårdt, men helt sikkert også sjovt og lærerigt.

Planen er en kvalifikation til at køre RAAM i sommeren 2024.

3 Comments

  1. Lene

    Det skal nok blive godt🌸☀️Du er forberedt og klar Ditte😎💗Jeg glæder mig til at følge med i din tur🤗😉

  2. Peter Gyde

    Dejlig beretning. Jeg glæder mig til at følge dig igen i år, og jeg håber naturligvis på det bedste indenfor alle parametre🙏🤩😍

  3. Kristian

    Hej Ditte
    Spændende med den anderledes strukturerede tilgang.
    Jeg har oplevet at mine planer har virket for fastlåste i mit hoved
    Fik det først ændret da jeg aftalte med mit Crew de skulke kigge mig dybt i øjnene med mellemrum ude på er 20+ timer og spørge ind til om alt er godt og om det også føles som om det er godt mange timer fremad
    Og være parat til at ændre og improvisere

Leave a Reply

da_DKDanish